API - Luokitus (American Petroleum Institute)
Bensiinimoottoriöljyt
SN
Vuonna 2011 voimaan astunut bensiini laatuluokka. SN öljyt parantavat polttoainetaloutta, suojaavat pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmien komponentit ja turboahtimien ja ovat yhteensopivia E85 polttoaineen kanssa.
SM
Vuonna 2004 käyttöönotettu laatuluokka. SM öljyt tarjoavat paremman hapettumisenkestävyyden, paremmat puhtaanapito-ominaisuudet, paremmat kulumisenesto-ominaisuudet ja paremmat kylmäominaisuudet öljyn käyttöiän ajan. Jotkut SM öljyt täyttävät viimeisimmät ILSAC luokitusvaatimukset ja/tai polttoaineensäästö-vaatimustason.
SL
Vuoden 2004 ja sitä vanhempien moottoreiden vaatimustaso
SJ
Vuoden 2001 ja sitä vanhempien moottoreiden vaatimustaso
SH
Vuoden 1996 ja sitä vanhempien moottoreiden vaatimustaso, poistunut luokka
SG
Vuoden 1993 ja sitä vanhempien moottoreiden vaatimustaso, poistunut luokka
SF
Vuoden 1988 ja sitä vanhempien moottoreiden vaatimustaso, poistunut luokka
Vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyt
GL-1
Vaihteistoöljy, jossa ei EP –lisäaineistusta (paineenkesto). Käyttökohde: kevyesti kuormitetut vaihteistot
GL-4
EP –lisäaineistettu vaihteistoöljy, jota käytetään useimmissa käsivalintaisissa vaihteistoissa
GL-5
Erittäin runsaasti EP –lisäaineistettu öljy. Hypoidivetopyörästöihin, joissa suuret nopeudet, korkeat lämpötilat ja kuormitukset.
GL
(Gear Lubricant) luokitus perustuu vaihteiden ja vetopyörästöjen rakenteisiin ja käyttöolosuhteisiin.
CK-4
API-palveluluokitus CK-4 kuvaa öljyjä, joita käytetään nopeisiin nelitahtimoottoreihin perustuvissa dieselmoottoreissa, jotka on suunniteltu täyttämään 2017-mallin mukaiset maantieajoneuvot ja Tier 4 -tyyppiset pakokaasupäästöstandardit sekä aiemmat mallivuoden dieselmoottorit. Nämä öljyt on suunniteltu käytettäväksi kaikissa käyttökohteissa dieselpolttoaineilla, joiden rikkipitoisuus on enintään 500 ppm (0,05 painoprosenttia). Näiden öljyjen, joissa on enemmän kuin 15 ppm (0,0015 painoprosenttia) rikkipitoista polttoainetta, saattaa kuitenkin olla vaikutusta pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmän kestävyyteen ja / tai öljyn tyhjennysaikaväliin. Nämä öljyt ovat erityisen tehokkaita pitämään päästöjenrajoitusjärjestelmän kestävyyttä, kun käytetään hiukkassuodattimia ja muita kehittyneitä jälkikäsittelyjärjestelmiä. API CK-4 -öljyt on suunniteltu parantamaan öljyn hapettamista, leikkauksen ja öljyn ilmastuksen aiheuttaman viskositeetin menetystä sekä suojaa katalysaattorin myrkytystä, hiukkassuodattimen estämistä, moottorin kulumista, männän kerääntymistä, alhaisen ja korkean lämpötilan hajoamista Ominaisuuksia ja noki-viskositeettia. API CK-4 -öljyt ylittävät API CJ-4: n, CI-4: n CI-4 PLUS: n, CI-4: n ja CH-4: n suorituskyvyn kriteerit ja voivat tehokkaasti voitele moottoreita, jotka vaativat näitä API-palveluluokkia. Kun käytät CK-4-öljyä, jonka rikkipitoisuus on yli 15 ppm, kysy valmistajalta huoltovälin suosituksia.
CJ-4
2006 käyttöönotettu laatuluokka. Korkeakierroksisille nelitahtimoottoreille, jotka täyttävät 2007 päästövaatimukset. CJ-4 öljyt on suunniteltu käytettäväksi vähärikkisellä tai rikittömällä polttoaineella toimiviin moottoreihin, rikkipitoisuus max. 500 ppm (0.05% painosta). Kuitenkin, näiden öljyjen käyttö rikkipitoisuudeltaan suuremman kuin 15 ppm (0.0015% painosta) polttoaineen kanssa voi vaikuttaa pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän kestävyyteen ja/tai öljynvaihtovälin pituuteen. CJ-4 öljyt ylläpitävät pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmien toiminnan kun käytössä on dieselhiukkassuodatin tai muu kehittynyt tekniikka. Vaatimustason öljyt suojaavat katalysaattorin, ehkäisevät dieselhiukkassuodattimen tukkeutumista, moottorin kulumista, männän epäpuhtauksia, ylläpitävät alhaisen ja korkean lämpötilan vakautta, noenhallintaa, hapettumisen kestävyyttä, ehkäisevät vaahtoamista, viskositeetin nousua. API CJ-4 öljyt ylittävät API CI-4, CI-4 plus, CH-4, CG-4, CF-4 laatuvaatimustason ja voitelevat moottorit, joissa vaatimustasona on nuo API luokat. Kun CJ-4 öljyjä käytetään korkeamman kuin 15 ppm rikkipitoisuuden polttoaineen kanssa, tulee tarkistaa moottorivalmistajan määrittämä öljynvaihtoväli.
CI-4
2002 käyttöönotettu laatuluokka. Korkeakierroksisille, nelitahtimoottoreille, jotka täyttävät 2004 päästövaatimukset, jotka on asetettu 2002. CI-4 öljyt ylläpitävät moottorin kestävyyttä kun käytössä on pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä (EGR) ja ne on suunniteltu käytettäväksi kun dieselpolttoaineen rikkipitoisuus on max. 0.5% painosta. Voidaan käyttää CD, CE, CF-4 ja CH-4 öljyjen sijaan. Jotkut CI-4 saattavat täyttää CI-4 plus vaatimustason.
CH-4
1.12.1998 käyttöön otettu laatuluokka öljylle korkeakierroksisiin, vähäpäästöisiin 4-tahtidieselmoottoreihin, jotka täyttävät 1998 päästövaatimukset. Voidaan käyttää mikäli vaatimuksena CD, CE, CF-4 tai CG-4 luokan öljy.
CG-4
1995 käyttöön otettu laatuluokka. Öljy raskaaseen käyttöön suunniteltuihin, korkeakierroksisiin 4-tahtidieselmoottoreihin. Täyttää 1994 päästövaatimukset. Voidaan käyttää mikäli vaatimuksena CD, CE tai CF-4 luokan öljy.
CF-4
1990 käyttöön otettu laatuluokka. Öljy korkeakierroksisiin, vapaasti hengittäviin ja turboahdettuihin 4-tahtidieselmoottoreihin. Voidaan käyttää mikäli vaatimuksena CD tai CE luokan öljy.
CF-2
1994 käyttöön otettu laatuluokka. Öljy raskaaseen käyttöön tarkoitettujen 2-tahtidieselmoottoreihin. Voidaan käyttää mikäli vaatimuksena CD-II luokan öljy.
CF
1994 käyttöön otettu laatuluokka. Öljy dieselmoottoreihin, joissa epäsuora polttoaineen ruiskutus ja joissa käytetään rikkipitoisuudeltaan korkeaa polttoainetta. Voidaan käyttää mikäli vaatimuksena CD luokan öljy.
CE
1987 käyttöön otettu laatuluokka. Öljy korkeakierroksisiin, vapaasti hengittäviin ja turboahdettuihin 4-tahtidieselmoottoreihin. Voidaan käyttää mikäli vaatimuksena CC tai CD luokan öljy. Poistunut luokka.
CD-II
1987 käyttöön otettu laatuluokka. Öljy 2-tahtidieselmoottoreihin. Poistunut luokka.
CD
1955 käyttöön otettu laatuluokka. Öljy tiettyihin vapaasti hengittäviin ja turboahdettuihin dieselmoottoreihin. Poistunut luokka.
ACEA-Luokitus (Association of European Automotive Manufacturers) 2008
Henkilö- ja pakettiautot
A/B Bensiini- ja dieselmoottoriöljyt
A1/B1
Matalakitkainen ja -viskositeettinen öljy henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreille, jotka edellyttävät öljyltä polttoaineensäästöominaisuuksia. HTHS viskositeetti 2.6 mPa.s kun viskositeetti XW/20 ja 2.9-3.5 mPa.s muissa viskositeettiluokissa. Tämä öljy ei sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorinvalmistajan suositus käsikirjasta.
A3/B3
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä öljy suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin ja/tai pidennetyille öljynvaihtoväleille kun moottorinvalmistaja niin suosittelee ja/tai matalaviskositeettinen öljy ympärivuotiseen käyttöön ja/tai ankariin moottorivalmistajan määrittelemiin käyttöolosuhteisiin.
A3/B4
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä öljy suorituskykyisiin bensiini- ja suoraruiskutusdieselmoottoreihin, soveltuu myös A3/B3 luokitusta edellyttäviin kohteisiin.
A5/B5
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä öljy, joka on kehitetty pidennetyille öljynvaihtoväleille suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joihin soveltuu matalakitkainen, alhaisen viskositeetin öljy, HTHS viskositeetti 2.9-3.5 mPa.s. Tämä öljy ei sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorinvalmistajan suositus käsikirjasta.
C Pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmien kanssa yhteensopivat moottoriöljyt
C1
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä katalysaattoreihin yhteensopiva öljy pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla (DPF, TWC) varustettuihin suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottoreihin, jotka vaativat matalakitkaisen, alhaisen viskositeetin, erittäin alhaisen SAPS pitoisuuden öljyn, jonka HTHS viskositeetti on minimissään 2.9 mPa.s. Nämä öljyt pidentävät pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden käyttöikää ja ylläpitävät polttoainetaloutta. Varoitus: näillä öljyillä on alhaisin SAPS pitoisuus, eivätkä ne sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorivalmistajan suositus käsikirjasta.
C2
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä katalysaattoreihin yhteensopiva öljy pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla (DPF, TWC) varustettuihin suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottoreihin, jotka on suunniteltu käyttämään matalakitkaista, alhaisen viskositeetin öljyä, jonka HTHS viskositeetti on minimissään 2.9 mPa.s. Nämä öljyt pidentävät pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden käyttöikää ja ylläpitävät polttoainetaloutta. Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorivalmistajan suositus käsikirjasta.
C3
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä katalysaattoreihin yhteensopiva öljy pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla (DPF, TWC) varustettuihin suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottoreihin, HTHS viskositeetti minimissään 3.5 mPa.s. Nämä öljyt pidentävät pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden käyttöikää. Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorivalmistajan suositus käsikirjasta.
C4
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä katalysaattoreihin yhteensopiva öljy pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla (DPF, TWC) varustettuihin suorituskykyisiin henkilö- ja pakettiautojen diesel- ja bensiinimoottoreihin, joihin vaaditaan erittäin alhaisen SAPS pitoisuuden öljy, jonka HTHS viskositeetti on minimissään 3.5 mPa.s. Nämä öljyt pidentävät pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden käyttöikää. Varoitus: nämä öljyt eivät sovellu kaikkiin moottoreihin. Tarkista moottorivalmistajan suositus käsikirjasta.
SAPS=Sulphated Ash, phosphorous, sulphur, sulfaattituhka, fosfori, rikki
DPF= Diesel Particulate Filter, dieselhiukkassuodatin
TWC= Three way catalyst, kolmitoimikatalysaattori
HTHS: High temperature / High shear rate, korkeiden lämpötilojen leikkauskestävyys
E Raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt
E4
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä öljy, joka ylläpitää erinomaisesti männän puhtauden, noenhallinnan ja voitelukyvyn. Dieselmoottoreihin, jotka täyttävät Euro I, II, III, IV ja V vaatimustason ja toimivat vaativissa olosuhteissa kuten ylipitkillä öljynvaihtoväleillä valmistajan suositusten mukaisesti. Sopii käytettäväksi moottoreissa ilman dieselhiukkassuodatinta ja joissain EGR moottoreissa sekä joissain moottoreissa, joissa on käytössä SCR -järjestelmä. Kuitenkin suositukset voivat vaihdella moottorivalmistajien välillä, joten epäselvissä tapauksissa tarkista laatuvaatimustaso ja edellytykset huoltokirjasta.
E6
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä öljy, joka ylläpitää erinomaisesti männän puhtauden, noenhallinnan ja voitelukyvyn. Dieselmoottoreihin, jotka täyttävät I, II, III, IV ja V vaatimustason ja toimivat vaativissa olosuhteissa kuten ylipitkillä öljynvaihtoväleillä valmistajan suositusten mukaisesti. Yhteensopiva EGR moottoreiden kanssa dieselhiukkassuodattimella tai ilman ja moottorei-den kanssa, joissa on käytössä SCR järjestelmä. E6 laatutaso sopii moottorille, joissa on dieselhiukkassuodatin ja käytetään vähärikkistä dieselpolttoainetta. Kuitenkin suositukset voivat vaihdella moottorivalmistajien välillä joten epäselvissä tapauksissa tarkista laatuvaatimustaso ja edellytykset huoltokirjasta.
E7
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä öljy, joka ylläpitää tehokkaasti männän puhtauden ja sylinterin kiillottumissuojan. Se tarjoaa erinomaisen kulumissuojan, noenhallinnan ja voitelukyvyn. Dieselmoottoreihin, jotka täyttävät Euro I, II, III, IV ja V päästövaatimukset ja joita käytetään vaativissa olosuhteissa, kuten pidennetyillä öljynvaihtoväleillä valmistajan suosituksen mukaisesti. Sopii moottoreihin ilman dieselhiukkassuodatinta ja useimpiin EGR moottoreihin ja useimpiin SCR järjestelmällä varustettuihin moottoreihin. Kuitenkin, suositukset voivat vaihdella moottorivalmistajien kesken, epäselvissä tapauksissa tarkista laatuvaatimustaso ja edellytykset huoltokirjasta.
E9
Vakaa, viskositeettinsa säilyttävä öljy, joka ylläpitää tehokkaasti männän puhtauden ja sylinterin kiillottumissuojan ja voitelukyvyn. Dieselmoottoreihin, jotka täyttävät Euro I, II, III, IV ja V vaatimukset ja toimivat vaativissa olosuhteissa kuten pidennetyillä öljynvaihtoväleillä valmistajan suositusten mukaisesti. Sopii moottoreihin dieselhiukkassuodattimella tai ilman ja useimpien EGR moottoreiden kanssa ja useimpien moottoreiden, jotka on varustettu SCR järjestelmällä. E9 laatutason öljyä suositellaan moottoreihin, joissa on dieselhiukkassuodatin ja joissa käytetään vähärikkistä dieselpolttoainetta. Kuitenkin, suositukset voivat vaihdella moottorivalmistajien kesken, epäselvissä tapauksissa tarkista laatuvaatimustaso ja edellytykset huoltokirjasta.
Nämä kuvaukset ovat yleisiä ja niissä voi esiintyä virheitä.
Acid Number or Total Acid Number
- On öljyn happamuuden mittaus. Happoluku öljyssä kasvaa käyttöiän aikana öljyn käyttäessä lisäaineita loppuun.
AGMA
- American Gear Manufacturers Association
Anti-wear Additive
- On lisäaine jota käytetään vähentämään kitkaa kahden metalliliukupinnan välissä kalvon muodostamiseksi. Sinkki (dial ditiofosfaatti) on yleisin käytetty.
API
- American Petroleum Institute
Tuhkaa tai sulfaattituhka
- On jäänteiden mittaus öljyn palon jälkeen. Metallinen (kalsium ja magnesium), pesu-ja (sinkki) kulumisenestoaineet edistävät tuhkapitoisuutta öljyssä.
ASTM
- American Society for Testing and Materials. Tämä ryhmä on perustanut monia testimenetelmiä joita käytetään laboratorioissa öljyjen ja rasvojen arvioimiseksi.
Autoignition Temperature (AIT)
-Itsesyttymislämpötila on lämpötila johon öljy voidaan lämmittää ennen kuin se syttyy itsestään ilman sytytyslähdettä. AIT tapahtuu korkeammassa lämpötilassa kuin leimahduspiste tai syttymispiste öljyssä.
B
Base Number tai Total Base Number
- On öljyn perusvoiteluominaisuus. TBN arvo laskee öljyn käyttöiän mukaan kun lisäaineet kuluvat öljystä käytön aikana.
Base Oil tai perusöljyn
- On voiteluöljyn voiteleva osa, öly tai rasva. Se voi olla mineraali (raakaöljystä) tai synteettistä (valmistettu kemiallisesti).
Brookfield-viskositeetti
- Alhaisen lämpötilan viskositeetin arvio hydrauliikka-ja vaihteistoöljyissä.
C
Cold Cranking Simulator (CCS)
- Kylmäkäynnistys Simulaattoria käytetään alhaisen lämpötilan viskositeetin arvioimiseen öljyssä.
Centistoke
- (CSt) yhteinen yksikkö kinemaattinen viskositeetti. Arvosijoituksista mm2 / s.
Centipoise
- yhteinen absoluuttinen tai dynaaminen viskositeetti yksikkö. Tulokset Brookfield, Kylmäkäynnistys Simulaattorin ja Mini Rotaryn viskosimetrille tuottavat tulokset senttipoiseina. Yhtälö on millipascalsekuntista toinen (mPa.s).
CGSB
- Kanadan General Standards Board, luo standardit laboratoriokoemenetelmistä Kanadassa.
Channel Point
- On alin lämpötila, jossa öljy valuu takaisin öljyyn piirrettyyn kanavaan. Sillä simuloidaan vaihdelaatikon rattaiden toimintaa öljyssä.
COC
- Cleveland Open Cup menetelmä käytetään voiteluöljyjen leimahduspisteen mittaamisessa.
Compounded Oil
- On öljy joka sisältää (luonnollisia tai synteettisiä) rasvaisia lisäaineita.
D
Demulsibility
- On kyky öljyä, jotta vesi erottaa (drop-out).
Drop Point
- On korkein lämpötila jossa rasva lämpenee niin että öljy erottuu sakeuttamisaineesta (tippa putoaa) (määrätyissä olosuhteissa).
E
EP-Lisäaine
- On on öljyn tai rasvan sisältämä lisäaine joka suojaa metallipintoja voimakkailta kuormituksilta ja iskukuormituksilta reagoimalla metallipintaan vähentämällä mahdollisia vahinkoja.
F
(4) Ball Test
- 4 kuulan testi mittaa kulumisen suojan voiteluaineessa mittaamalla arven syvyys halkaisijaltaan neljän teräskuulan avulla. Pienempi arpihalkaisija osoittaa parempaa suojaa.
4 Ball EP
- Mittaa äärimmäispaineen kuormituskykyä voiteluaineessa. Suurempi kuormitus aiheuttaa hitsauksen teräspalloissa (hitsautumiskuorma) ja korkeampi laskettu kulumisindeksi (LWI), määrittyy ennen hitsausta joka osoittaa parempaa EP-suojaa.
Leimahduspiste
- On alin lämpötila jossa öljy luo riittävän paljon palavia kaasuja jotka syttyvät kipinällä mutta ei ylläpidä liekkiä.
I
ISO
- International Standards Organization
L
Lubricant
- Öljy tai rasva tai muu joka vähentää kitkaa kahden liikkuvan osan välissä.
M
Mineral oil
- On perusöljy jota saadaan suoraan raakaöljstä jalostamossa.
MRV
- Mini Rotary Viscometer on alhaisen lämpötilan viskositeetin mittari jolla mitataan öljyn kyky liikkua moottorissa. Sitä käytetään edesauttamaan että moottori ei käy "kuivana" kylmissä olosuhteissa.
N
Neutralization Number
- On toinen termi, jolla viitataan joko TAN tai TBN asteikkoon.
NLGI
- National Lubricating Grease Institute.
P
PMCC
- Pensky-Martensin umpikuppimenetelmä, jota käytetään polttoöljyissä ja voiteluaineideiden mittauksessa jotka sisältävät kevyempi liuottimia.
Penetration
- Käytetään määrittämään NLGI numero (kovuus tai jäykkyys) ja rasva esim. NLGI 2 luokan rasva.
R
R & O
- On öljy, joka sisältää pääasiassa vain ruosteen ja hapettumisen estävän lisäaineen. Se voi sisältää vaahdonestoaineen, mutta ei sisällä antiwear tai EP lisäainetta.
S
SAE
- Society of Automotive Engineers.
Solvent Extraction
- Puhdistusprosessi perusöljyssä jota käytetään poistamaan ei-toivottuja kemiallisia ainesosia.
STLE
- Society of Tribologists and Lubrication Engineers.
Sulfated Ash
- Katso tuhka.
Synthetic
- Manuaalisesti rakenteellisesti muutettu (ei luonnostaan â��â��esiinny) perusöljy. Erilaisia â��â��kemiallisia öljyjä eri ominaisuuksineen.
Synthetic Blend
- On muotoiltu voiteluöljy joka sisältää sekä mineraaliöljyä ja synteettistä perusöljyä. Osuus mineraaliöljyä ja synteettistä öljyä voi vaihdella suuresti.
T
Timken OK Load
-mittaa äärimmäispaineen (EP) ominaisuuden öljyssä tai rasvassa. "OK Load" on mitta raskaimmasta kuormituksesta mitä voiteluainekalvo kestää koeolosuhteissa. Testitulokset voivat vaihdella merkittävästi.
Total Acid Number (TAN)
- Happoluku määrittää moottoriöljyn happamuuden käytetyssä moottoriöljyssä. Määritetään laboratorio-olosuhteissa verrataan usein TBN arvoon.
Total Base Number (TBN)
- TBN kertoo kuinka paljon voitelukykyä moottoriöljyssä vielä on määrätyn käytön aikana. Määritetään laboratorio-olosuhteissa verrataan usein TAN arvoon.