Triton Euro Diesel Motor Oil är en premium kvalitets helsyntetisk motorolja utvecklad för användning i moderna Euro 5 och 6 fyrtakts dieselmotorer som arbetar under extrema temperaturförhållanden. Den uppfyller ACEA E6 och API CK-4 prestandakrav för användning i moderna dieselmotorer med låga utsläpp för att möta 2007 och senare EPA för tungtrafiks avgasstandarder. Den är även bakåt kompatibel för användning i äldre dieselmotorer. Triton Euro Diesel Motor Oil klarar av betydligt längre bytesintervaler än de flesta motortillverkarna rekommenderar. Den är speciellt framställd för kompatibilitet med avgasefterbehandlingssystem med dieselpartikelfilter (DPF), diesel oxidationskatalysatorrening (DOC) och / eller selektiv katalytisk redution (SCR). Den fullständiga syntetiska formuleringen SAE 5W-30 viskositet ger utmärkta lågtemperaturegenskaper för bättre prestanda i hårda vinterklimat.
Triton Euro Diesel Motor Oil är formulerad med syntetiska basoljor och ett avancerat låg SAPS additivpaket för att ge enastående skydd mot slitage, sot kontroll och korrosionsskydd för lagren i både konventionella och EGR-utrustade dieselmotorer. Den har en utmärkt sotdispergeringsförmåga för att skydda mot slitage och sot-inducerad oljeförtjockning samt för att säkerställa god lågtemperaturpumpbarhet även med mycket sot-belastad olja. Den fullständiga syntetiska formulering ger förbättrad oxidationsbeständighet och termisk stabilitet vid höga temperaturer och förbättrade lågtemperaturegenskaper i jämförelse med konventionella icke-syntetiska formuleringar.
Triton Euro Diesel Motor Oil uppfyller eller överträffar prestandakraven i API servicekategorier CK-4 och SN, och är godkänd enligt senaste OEM specifikationer för användning i lågutsläppsdieselmotorer. Den är bakåt kompatibel där tidigare API "C" kategori motoroljor eller samtidiga tidigare specifikationer av OEM specificerats. Den är framställd för att användas i dieselmotorer som är verksamma på dieselbränslen med en svavelhalt på upp till 500 ppm. Men för applikationer som inte använder Ultra-Low Sulfur Diesel (ULSD), konsultera motortillverkaren för rekommenderade serviceintervall.
Tillämpningar
• För tungtraffik och dieselmaskiner som arbetar vid låga omgivningstemperaturer
• För långrtradare och andra dieselmotorer utrustade med EGR och efterbehandlingssystem
för att uppfylla 2007/2010 utsläppsnormer
• För äldre diesel motorer med konventionella icke-EGR-motorer eller ACERT motorer
• För tunga arbetsmaskiner som jobbar i mycket krävande omgivning, schaktning och
gruvutrustning
• Fungerar även i bensindrivna motorer , API kategori SN